Władysław Lisowski, urodzony 24 maja 1884 roku w Sanoku, to postać, która na stałe wpisała się w historię polskiej sztuki. Zmarł 1 kwietnia 1970 roku w tym samym mieście, w którym przyszedł na świat.
Był on nie tylko uzdolnionym malarzem, ale również wyróżniającym się pozłotnikiem, co podkreśla jego wszechstronność i zrozumienie sztuki w jej różnych odmianach.
Życiorys
Władysław Lisowski przyszedł na świat 24 maja 1884 roku w Sanoku. Był synem Jana, który pracował jako ślusarz w Fabryce Maszyn i Wagonów w Sanoku, oraz Antoniny z domu Rudnik. Zdobył podstawowe wykształcenie w szkole powszechnej oraz zawodowej, po czym rozpoczął naukę malarstwa artystycznego, którą prowadził trójka znanych artystów: Jan Włodarski, Karol Różycki oraz Tadeusz Popiel.
Od 1910 roku aktywnie działał w obszarze sztuki stosowanej, szczególnie w kontekście obiektów sakralnych. Jego wysiłki związane z odnawianiem polichromii dotyczyły zarówno kościołów, jak i cerkwi w Małopolsce, a także tego, co dziś nazywamy Czechosłowacją oraz Węgrami. W okresie międzywojennym był aktywnym członkiem Polskiej Partii Socjalistycznej. Podczas I wojny światowej odniósł rany, które wymusiły na nim leczenie w Wiedniu, gdzie miał okazję uczęszczać na zajęcia z malarstwa sztalugowego, towarzysząc mu sanoczanka Emilia Słuszkiewicz, córka Michała oraz siostra Maksymiliana.
Mimo że nie ukończył formalnej edukacji w ogólnym pojęciu sztuki pięknej, zyskał uznanie jako samouk w dziedzinie malarstwa artystycznego. Po zakończeniu wojny, w okresie II Rzeczypospolitej, specjalizował się jako konserwator oraz malarz w świątyniach Galicji, realizując projekty w takich miejscach jak Lwów, Dukla, Kalwaria Zebrzydowska, Rymanów, Rzeszów, Klęczany, Klimkówka, Sanok, Brzozów, Grabownica Starzeńska, Grabówka, Nowosielce, Strachocina. Jego prace obejmowały malarstwo sztalugowe oraz polichromie w historycznych obiektach sakralnych.
Lisowski malował również pejzaże związane z Sanokiem, sceny rodzajowe oraz portrety. W okresie II Rzeczypospolitej prowadził artystyczno-malarski zakład oraz zajmował się pozłotnictwem w Sanoku, w miejscu przy ul. Stanisława Konarskiego.
Po I wojnie światowej, działając na rzecz spółdzielczości w niepodległym państwie polskim, Władysław stał się jednym z założycieli Spółdzielczej Kasy Rzemieślniczej, gdzie objął stanowisko prezesa. Pełnił również funkcję prezesa Cechu Wielkiego w Sanoku oraz wiceprezesa Izby Rzemieślniczej w Rzeszowie. W 1934 roku, jako uznany mistrz malarski i pozłotniczy, został radcą Izby Rzemieślniczej we Lwowie. Wraz z osobami takimi jak Franciszek Martynowski oraz Jan Rajchel, współtworzył oddział Związku Strzeleckiego „Strzelec” w Sanoku, zostając honorowym członkiem tej organizacji.
W 1923 roku, zaangażował się w inicjatywę skierowaną do sanockiej młodzieży rzemieślniczej, pełniąc rolę członka komitetu organizacyjnego Katolickiego Związku Młodzieży Rzemieślniczej oraz Rękodzielniczej, a także został prezesem honorowym tego związku i prezesem Czytelni Mieszczańskiej mieszczącej się w budynku Ramerówka. Jego aktywność społeczna nie ograniczała się do tej jedynej sfery; w 1944 roku współzałożył koło Stronnictwa Demokratycznego w Sanoku, gdzie również objął funkcję prezesa, a także przewodniczył Powiatowemu Komitetowi SD i zasiadał jako ławnik w Sądzie Okręgowym w Jaśle. Wziął także udział w próbie reaktywacji Polskiego Towarzystwa Gimnastycznego „Sokół” w 1946 roku, w okresie II RP.
Lisowski pracował jako nauczyciel rysunku w Publicznej Zawodowej Szkole Dokształcającej w Sanoku, zostawiając po sobie wiele odznaczeń i wyróżnień państwowych. W maju 1930 roku miała miejsce wystawa jego prac malarskich i rzeźbiarskich w Sanoku. W 1937 roku odznaczono go Srebrnym Krzyżem Zasługi, za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej. Wyniki jego artystycznej kariery znalazły się również na pierwszej powojennej wystawie sanockich artystów w 1945 roku, zorganizowanej przez Muzeum Historyczne w Sanoku, gdzie również miała miejsce pośmiertna wystawa w 1974 roku.
Po II wojnie światowej, w grudniu 1944 roku, Lisowski został radnym Miejskiej Rady Narodowej w Sanoku. We wrześniu 1950 roku uczestniczył w Kongresie Obrońców Pokoju w Warszawie, jako delegat powiatu sanockiego. Jego pracownia mieściła się na Stawiskach w Sanoku, a jego uczniem był Tadeusz Turkowski.
Do końca życia zamieszkiwał przy ulicy 800-lecia 7, a zmarł 1 kwietnia 1970 roku w Sanoku, znajdując miejsce spoczynku w grobowcu rodzinnym na cmentarzu przy ul. Rymanowskiej w Sanoku, gdzie pochowano go 4 kwietnia 1970 roku. Jego żoną była Katarzyna (1886–1962), z którą miał dwie córki: Helenę (1909-1993, nauczycielkę, po mężu Świerzowicz, matkę lekarza Jerzego Neringa) oraz Marię (1910-2004, nauczycielkę, pedagog i harcerkę).
Na terenie Sanoka, w dzielnicy Dąbrówka, znajduje się ulica nosząca imię Władysława Lisowskiego. Jego prawnuczką jest uznawana rzeźbiarka Agnieszka Świerzowicz-Maślaniec.
Prace
W latach 1932-1939 Władysław Lisowski wykonał malarską dekorację Kościoła franciszkanów w Sanoku. Freski, które stworzył, to m.in. obraz w kaplicy poświęconej św. Maksymilianowi Kolbemu, w którym św. Franciszek rozsyła zakonników, a postacie z fresków przedstawiają mieszkańców Sanoka, takich jak organista czy jego brat z kościoła. Scena na łuku łączącym nawę główną z prezbiterium ukazuje oddawanie hołdu Matce Bożej przez różne stany społeczne, w tym samą postać W. Lisowskiego wraz z jego córkami oraz innymi mieszkańcami miasta, takimi jak burmistrz Sanoka czy Maksymilian Słuszkiewicz, namalowany w stroju szlacheckim.
W prawej nawie bocznej znajduje się malowidło z wizerunkiem św. Franciszka z ptakami, wykonane w 1936 roku. W nawie głównej swoją obecność zaznacza obraz przedstawiający odnalezienie Krzyża św.
W Kościele Przemienienia Pańskiego w Sanoku, Lisowski stworzył obrazy do stacji Drogi Krzyżowej w 1941 roku oraz obraz św. Teresy z 1928 roku znajdujący się w bocznym ołtarzu. Ponadto, we współpracy z Maksymilianem Słuszkiewiczem został wykonany projekt dekoracji Grobu Pańskiego.
Oprócz tego stworzył prace malarskie i złotnicze w kościele franciszkanów we Lwowie. Zrealizował także odmalowanie kościoła parafialnego pw. Wszystkich Świętych w Iwoniczu, nadając mu czerwony marmur w 1927 roku.
W Bazylika Matki Bożej Anielskiej w Kalwarii Zebrzydowskiej znajduje się kilka obrazów oraz polichromii ukazujących życie Jezusa oraz sceny Drogi Krzyżowej. Kościół filialny pw. Znalezienia Krzyża Świętego i Pana Jezusa Ukrzyżowanego w Klimkówce posiada obraz przedstawiający oracza klęczącego przed odkopaną w polu figurą ukrzyżowanego Chrystusa.
Lisowski współpracował także z kościołem w Klęczanach, gdzie namalował obraz przedstawiający ocalałą rodzinę Kusionów. W latach 1927-1933 zrealizował obraz św. Jana z Dukli oraz renowację polichromii w Kościele i klasztorze pw. św. Jana z Dukli w Dukli.
W Kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa w Sanoku znajdują się obrazy świętych umieszczone na ołtarzach bocznych. Malowidła wykonane do Kościoła pod wezwaniem Św. Katarzyny Męczenniczki w Strachocinie miały miejsce w 1943 roku.
Najpóźniej w 1954 roku powstała polichromia w Kościele św. Mikołaja Biskupa i św. Józefa w Grabownicy Starzeńskiej, a także w pustelni św. Jana z Dukli w Trzcianie. Lisowski zrealizował także dekoracje w wielu innych kościołach, w tym w św. Mikołaja w Łężynach oraz w kościele Najświętszej Maryi Panny Nieustającej Pomocy w Nowosielcach. Jego prace można zobaczyć również w cerkwi św. Jana Chrzciciela w Tyrawie Solnej z 1927 oraz w cerkwi św. Mikołaja w Grabówce.
Przypisy
- Wojewódzki Program Opieki nad Zabytkami w Województwie Podkarpackim na lata 2018–2021. edziennik.rzeszow.uw.gov.pl, 2018. s. 80. [dostęp 26.06.2021 r.]
- Wojewódzki Program Opieki nad Zabytkami w Województwie Podkarpackim na lata 2018–2021. edziennik.rzeszow.uw.gov.pl, 2018. s. 70. [dostęp 26.06.2021 r.]
- Paweł Sebastiański, Bronisław Kielar: Wykazy członków Towarzystwa Gimnastycznego „Sokół” w Sanoku. W: 125 lat sanockiego „Sokoła” 1889–2014. Sanok: Towarzystwo Gimnastyczne „Sokół” w Sanoku, 2014, s. 158. ISBN 978-83-939031-1-5.
- Paweł Sebastiański, Bronisław Kielar: Wykazy członków Towarzystwa Gimnastycznego „Sokół” w Sanoku. W: 125 lat sanockiego „Sokoła” 1889–2014. Sanok: Towarzystwo Gimnastyczne „Sokół” w Sanoku, 2014, s. 151, 156. ISBN 978-83-939031-1-5.
- Anna Sebastiańska: Członkowie TG „Sokół” w Sanoku 1889–1946. sokolsanok.pl, 29.11.2009 r. [dostęp 24.07.2014 r.]
- Waldemar Bałda: Sowa i bocian. Opowieść o Posadzie Olchowskiej – III dzielnicy Miasta Sanoka. Kraków: AB Media, 2012, s. 89. ISBN 978-83-935385-7-7.
- Waldemar Bałda: Sowa i bocian. Opowieść o Posadzie Olchowskiej – III dzielnicy Miasta Sanoka. Kraków: AB Media, 2012, s. 67-68. ISBN 978-83-935385-7-7.
- Stefan Stefański. Dwa portrety zbiorowe w kościele o. Franciszkanów w Sanoku. “Tygodnik Sanocki”, s. 6, Nr 31 (195) z 04.08.1995 r.
- Edward Zając, Oświata i szkolnictwo. Życie kulturalne / Środowisko kulturalne / Pomiędzy wojnami światowymi 1918–1939, w: Sanok. Dzieje miasta, Feliks Kiryk (red.), Kraków 1995, s. 623.
- Edward Zając, Szkice z dziejów Sanoka. Część druga, Sanok 2000, s. 6.
- Edward Zając, Szkice z dziejów Sanoka. Część druga, Sanok 2000, s. 63.
- Edward Zając, Szkice z dziejów Sanoka. Część druga, Sanok 2000, s. 61-62.
- Edward Zając, Szkice z dziejów Sanoka. Część druga, Sanok 2000, s. 61.
- Edward Zając, Szkice z dziejów Sanoka. Część druga, Sanok 2000, s. 65.
- Edward Zając, Szkice z dziejów Sanoka. Część druga, Sanok 2000, s. 60.
- Andrzej Brygidyn: W latach powojennych. Życie polityczne. Kształtowanie się lokalnych struktur polityczno-administracyjnych w: Sanok. Dzieje miasta. Praca zbiorowa pod redakcją Feliksa Kiryka, s. 768.
- Andrzej Brygidyn: W latach powojennych. Życie polityczne. Kształtowanie się lokalnych struktur polityczno-administracyjnych w: Sanok. Dzieje miasta. Praca zbiorowa pod redakcją Feliksa Kiryka, s. 766.
- Sanok. Dzieje miasta, Feliks Kiryk (red.), Kraków 1995, s. 951.
- Historia 1889 – 1918 – 1945 – 1999. sokolsanok.pl, 31.05.2009 r. [dostęp 24.07.2014 r.]
- Kondolencje. “Nowiny”, s. 2, Nr 93 z 06.04.1970 r.
- Maria Lisowska (1910-2004). Wspomnienie, Tygodnik Sanocki nr 36 (669) z 03.09.2004 r., s. 4.
- Stefan Stefański. Ramerówka. “Tygodnik Sanocki”, s. 10, Nr 12 (95) z 28.07.1993 r.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Jacek Matecki | Michał Walczak | Gabriela Gorączko | Kalman Segal | Marcin Głowacki (reżyser) | Arkadiusz Andrejkow | Marian Waldemar Kuczma | Stefan Kątski | Franciszek Ksawery Siemianowski | Ryszard Kuzyszyn | Tadeusz Kosiński (muzyk) | Janusz Szuber | Tadeusz Marian Turkowski | Riwka Gurfein | Robert Gierlach | Agata Kielar-Długosz | Beata Buczek-Żarnecka | Bronisław Filipczak | Eryk Kuszczak | Barbara BandurkaOceń: Władysław Lisowski