Stefan Kątski


Stefan Jan Kątski, znany również pod fonetyczną formą swojego nazwiska jako Kontski, to postać o niezwykłym dorobku artystycznym i militarnym. Urodził się 23 kwietnia 1898 roku w Sanoku, a swoje życie zakończył 24 maja 1978 roku w Montrealu.

Był nie tylko polskim oficerem, ale także uznawanym malarzem postimpresjonistycznym. Jego prace odznaczały się bogatą kolorystyką i głębokim wyczuciem kompozycji. Stefan Kątski to również autorytet w zakresie konserwacji dzieł sztuki, co czyni go postacią znaczącą nie tylko w kontekście sztuki, ale także w historii kultury polskiej na emigracji.

Życiorys

Młodość

Stefan Kątski przyszedł na świat 23 kwietnia 1898 roku w rodzinie szlacheckiej, która posługiwała się herbem Brochwicz oraz kultywowała tradycje patriotyczne i wojskowe. Jego ród, sięgający do XIV wieku, wywodził się od Florian z Druszkowa, który był podrządczy w Niepołomicach, a także dziedzicem miejscowości Wojakowa, Kąty i Połom, które leżą w Ziemi Sądeckiej.

Dzieciństwo Stefana spędzone było w Sanoku, w rodzinie o bogatych tradycjach. Jego rodzicami byli Henryk Władysław Koncki, radca ministerialny, oraz Janina Zofia z domu Jodłowska, herbu Bończa. W obrębie rodziny znajdował się również bracia Stefana: Henryk i Roman oraz siostra Zofia. Roman Koncki miał tytuł podharcmistrza oraz był członkiem Komendy Chorągwi Harcerzy Śląskich; niestety, zginął tragicznie podczas lotu.

Służba wojskowa – LP, WP, PSZ na Zachodzie

W 1916 roku, w wieku osiemnastu lat, wstąpił do Legionów Polskich Józefa Piłsudskiego, uczestnicząc w ich działaniach podczas I wojny światowej. Po uzyskaniu niepodległości przez Polskę, Stefan został włączony do Wojska Polskiego. Podczas wojny polsko-bolszewickiej w 1920 roku pełnił funkcję podporucznika w 60. pułku piechoty, gdzie brał udział w kluczowych bitwach, w tym w wyprawie kijowskiej pod dowództwem marszałka Józefa Piłsudskiego. Jego oddział walczył na Wołyniu, zdobywając takie miejsca jak Berdyczów, a później wziął udział w walkach pod Kijowem.

W trakcie konfliktu pułk Kątskiego przeniósł się na front nad Berezynę, gdzie w czerwcu 1920 roku musiał odtworzyć linię obrony po ataku Armii Czerwonej. Po taktycznych manewrach zatrzymujących bolszewików, pułk kontynuował ruch w kierunku Prus Wschodnich, gdzie jego wojska skutecznie zablokowały wycofującą się czwartą armię bolszewicką. W grudniu 1920 roku, w oczekiwaniu na rozejm, pułk został rozmieszczony w Ostrowie Wielkopolskim, gdzie Kątski awansował na porucznika rezerwy piechoty.

W pierwszych dniach września 1939 roku, podczas obrony kraju, Stefan Kątski, już jako oficer WP, wziął udział w walkach. Udało mu się przejść przez Węgry do Francji, gdzie w obozie Camp de Coëtquidan uczestniczył w formowaniu oddziałów Armii Polskiej. Po klęsce Francji, w czerwcu 1940 roku, Kątski dołączył do I Korpusu Polskich Sił Zbrojnych, działając w Archiwum i Muzeum PSZ na Zachodzie w Gask House w Szkocji.

Dalsza edukacja

Studia artystyczne Stefan rozpoczął w 1921 roku na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie kształcił się w dziedzinie malarstwa. W trakcie nauki uczył się od takich mistrzów jak Józef Mehoffer i Wojciech Weiss, a także krótko u Ignacego Pieńkowskiego. Ukończył naukę w pracowni Józefa Pankiewicza w 1924 roku. Po zakończeniu studiów, udał się do Florencji, gdzie przez trzy lata kontynuował szkolenie artystyczne na kierunku malarstwa renesansowego i fresku w Galleria dell’Accademia. W latach 1927-1930, jego edukacja kontynuowała się w École nationale supérieure des beaux-arts de Paris (Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Pięknych w Paryżu).

Podczas pobytu w Paryżu Stefan dołączył do grupy artystycznej, znanej jako kapisti, kierowanej przez prof. Pankiewicza, a jego rówieśnikami byli m.in. Jan Cybis, Józef Czapski i Piotr Potworowski. Po zakończeniu edukacji, w 1931 roku, Kątski powrócił do Polski.

Działalność artystyczna

Początek kariery artystycznej Kątskiego upłynął na pracy związanej z konserwacją i renowacją starych płócien oraz polichromii sakralnych. W malarstwie szczególnie koncentrował się na kolorystyce, pozostając wierny postimpresjonizmowi. W latach 30. XX wieku stał się ekspertem w technice kurdybanu, unikatowej płaskorzeźby mauretańskiej w skórze, której tajniki zgłębiał m.in. w hiszpańskiej Grenadzie.

Po powrocie do Polski, od 1931 roku, Kątski zaangażował się w Zrzeszenie Artystów Plastyków „Zwornik”, które zawiązało się z inicjatywy absolwentów krakowskiej akademii. W okresie 1930-1939, artysta renowował polichromie w różnych obiektach sakralnych, w tym stworzył nową polichromię w drewnianym stropie XVI-wiecznego kościoła Św. Wawrzyńca w Chorzowie, który został przeniesiony z Knurowa dzięki staraniom prezydenta Chorzowa, Karola Grzesika.

Po wojnie i demobilizacji w 1948 roku, artysta przeniósł się do Kanady, początkowo osiedlając się w Ottawie, gdzie udzielał korepetycji z malarstwa i wystawiał swoje prace w galeriach. W 1948 roku, Carl Weiselberger na łamach „The Ottawa Citizen” pozytywnie ocenił jego dzieła.

W 1950 roku zaproszony do Montrealu, pracował nad projektem dekoracji wnętrz dla franciszkańskiego kościoła Matki Bożej Częstochowskiej, gdzie stworzył polichromię, zawierającą freski biblijne i elementy polskiej historii, w tym kurdybany, które były unikalne w kontekście chrześcijańskich wnętrz sakralnych. Wśród najcenniejszych fresków są m.in. tryptyki poświęcone Maksymilianowi Kolbe oraz życiu Św. Franciszka z Asyżu.

W miarę upływu lat, Kątski zyskał uznanie nie tylko jako malarz, ale także jako konserwator dzieł sztuki. Od 1950 roku, wraz z innymi specjalistami, sprawował opiekę nad skarbami wawelskimi. Uczestniczył w pracach komisji do zbadania stanu tych skarbów, współpracując z takimi postaciami jak Jerzy Szablowski i Stanisław Świerz-Zalewski.

3 maja 1977 roku Stefan Kątski został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski przez Prezydenta RP na Uchodźstwie. Artysta zmarł 24 maja 1978 roku w Montrealu i został pochowany w Alei Zasłużonych na Cmentarzu Weteranów „Field of Honour” w Quebec. Stefan Kątski, pomimo braku rodziny, pozostawił trwały ślad jako zasłużony członek Polonii kanadyjskiej.

Upamiętnienie

W dniu 1 lutego 2017 roku, Zarząd Związku Rodu Kątskich w Sanoku podjął istotną uchwałę, mającą na celu realizację projektu, który nosi nazwę „Uhonorowanie pamięci Stefana Antoniego Kątskiego (1898–1978)”. Projekt ten skupia się na przybliżeniu oraz upamiętnieniu artysty-malarza, który swoją twórczość rozwijał na emigracji w Kanadzie. Głównym celem tej inicjatywy jest oddanie hołdu wybitnej postaci, jaką był Kątski. Honorowy patronat nad przedsięwzięciem objął burmistrz Sanoka – Tadeusz Pióro.

Realizacja projektu ma miejsce w Sanoku. To tam, 25 kwietnia 2017 roku, w Sali Gobelinowej Sanockiego Zamku (Muzeum Historycznego w Sanoku), odbyła się sesja poznawcza, zorganizowana przez Związek Rodu Kątskich we współpracy z Muzeum Historycznym w Sanoku. Tematem tej sesji było „Życie i twórczość Stefana Kątskiego”. Wśród prelegentów znalazła się dr Katarzyna Szrodt z Montrealu, która wygłosiła wykład pt. „Stefan Kątski. Kanadyjski Portret Artysty”. Jest ona znaną ekspertką oraz autorką wielu publikacji na temat polskich artystów emigrujących w okresie wojny i po jej zakończeniu w Kanadzie.

W dniu 19 sierpnia 2018 roku, w ramach tegoż projektu, w zamku sanockim miało miejsce spotkanie ze Stefanem Władysiukiem – naczelnym bibliotekarzem Biblioteki Polskiej im. Wandy Stachiewiczowej Polskiego Instytutu Naukowego w Montrealu. Było to wydarzenie organizowane na zaproszenie Muzeum Historycznego w Sanoku oraz Związku Rodu Kątskich. W swoim wystąpieniu Stefan Władysiuk poświęcił znaczną część czasu na przedstawienie osobowości Stefana Kątskiego, z racji 40. rocznicy śmierci artysty, odkrywając nieznane dotąd szczegóły z jego życia, jak również z działalności artystycznej w Kanadzie oraz roli, jaką pełnił w Polskim Instytucie Naukowym w Montrealu.

21 września 2019 roku miała miejsce uroczysta premiera książki pod tytułem „Stefan Kątski (1898-1978). Historia nieznanego artysty”. Redaktorem tego dzieła był Robert Antoń, a w wydarzeniu brali również udział współautorzy: dr Katarzyna Szrodt z Montrealu, dr Irena Flora Liebich z Ottawy oraz Robert Antoń z Sanoka. Podczas premiery książki, Muzeum Historyczne w Sanoku otrzymało w darze obraz „Martwa natura” z 1975 roku, namalowany przez Stefana Kątskiego. Obraz ten został zakupiony w Montrealu przez Związek Rodu Kątskich w Sanoku.

W ramach całego projektu planowane jest również odsłonięcie tablicy pamiątkowej ku czci artysty, a także nazwanie jednej z sanockich ulic imieniem Stefana Kątskiego.

Przypisy

  1. CzerwińskaC. D., Tygodnik Sanocki nr 38, 27.09.2019 r.
  2. E.E. Szczepek, Tygodnik Sanocki Nr 34, 24.08.2018 r.
  3. Związek RoduZ.R. Kątskich, Związek Rodu Kątskich, Witryna internetowa stowarzyszenia (zakładka Aktualności): [online], 2017 r.
  4. O. GurynO.G., Parafia Matki Boskiej Częstochowskiej, Montreal, Kanada 2007 r. [dostęp 27.03.2017 r.]
  5. SzrodtS. K., Artysta i Talent na emigracji. Z cyklu felietonów „Żyli wśród nas”. Biuletyn Polonijny, 2013 r.
  6. Kozakowska-ZauchaK.Z. U., Zrzeszenie Artystów Plastyków „Zwornik”, 2012 r.
  7. SzrodtS. K., Powojenna emigracja polskich artystów do Kanady – Rozwój życia artystycznego nowej rzeczywistości w latach 40 i 50 XX wieku. (Zarys problematyki w świetle prasy kanadyjskiej. Archiwum Emigracji, Studia – Szkice – Dokumenty, 2010 r.)
  8. SwogerS. G., The Strange Odyssey of Poland’s National Treasures, 1939-1961. A Polish-Canadian story, 2004 r.
  9. B/a, Związkowiec – Braterstwo – Tolerancja – Oświata. Nr 2, 7, 1959 r.
  10. Komunikat o nadaniu Orderu Odrodzenia Polski. „Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej”, s. 28, Nr 4 z 31.12.1977 r.
  11. Leszczyńska-SkrętowaL.S., Słownik historyczno-geograficzny ziem polskich w Średniowieczu. T.V Małopolska – województwo krakowskie, cz. II, Kraków.
  12. DobrowolskiD. T., Prace konserwatorskie. Województwo Śląskie, 1938 r.
  13. WeiselbergerW. C., Colors freshness features Kontski’s Paintings, w: The Ottawa Citizen, 1948 r.
  14. WaruszyńskiW. Z., Obrazy z dziejów polski w kościele M.B. Częstochowskiej w Montrealu, w: Golden Jubilee of the White Eagle, Polish Socjety, Montreal, 1952 r.
  15. MacDonaldM. C.S., A Dictionary of Canadian Artists, Montreal, National Gallery of Canada 1963 r.
  16. Rocznik Oficerski 1923, s. 509.
  17. Rocznik Oficerski 1924, s. 448.
  18. Rocznik Oficerski 1923, s. 297.
  19. Rocznik Oficerski 1924, s. 269.
  20. Rocznik Oficerski Rezerw 1934, s. 18, 417.

Oceń: Stefan Kątski

Średnia ocena:4.98 Liczba ocen:9