Marian Gaweł


Marian Stanisław Gaweł, urodzony 10 września 1889 roku w Sanoku, to postać zasługująca na uwagę w dziejach polskiego lotnictwa i motoryzacji. W swojej karierze pełnił funkcję majora pilota w Wojsku Polskim II Rzeczypospolitej, co świadczy o jego umiejętnościach i zaangażowaniu w służbę wojskową.

Oprócz działalności wojskowej, Gaweł był także kierowcą rajdowym, co podkreśla jego pasję do motoryzacji oraz talent za kierownicą. Poza tym był aktywnym pracownikiem i działaczem w branży samochodowej, co ukazuje jego wszechstronność i wpływ na rozwój motoryzacji w Polsce w tamtych latach.

Jego życie zakończyło się 16 listopada 1937 roku w Warszawie, pozostawiając po sobie nie tylko wspomnienia związane z jego osiągnięciami, ale także inspirację dla przyszłych pokoleń kierowców i pilotów.

Życiorys

Marian Gaweł przyszedł na świat 10 września 1889 roku w Sanoku. Był synem dr. Jana Gawła, adwokata, oraz Marii Magdaleny Bilińskiej, która była córką Ludwika i Sabiny Pieniążek. W jego rodzinie zrodzili się również: Emil (1876-1921, adwokat), Bronisław (ur. 1879, zm. prawdopodobnie 1939, nauczyciel), a także Józef, jeden z bliźniaków, urodzony i zmarły 30 marca 1882 roku. Drugi z bliźniaków, Władysław Zygmunt, również urodził się 30 marca 1882, ale zmarł 14 maja tego samego roku. W rodzinie był także Stanisław (1883-1951, duchowny rzymskokatolicki, kapelan wojskowy), Janina Maria (1886-1972) oraz Leonard (1893-1954).

W wieku dziewiętnastu lat Marian podjął naukę w Akademii Rolniczej w Dublanach. Przez pewien czas pracował na roli. Od października 1909 roku odbywał służbę wojskową jako jednoroczny ochotnik w C. K. Armii. Po zakończeniu służby, zrezygnował z kontynuacji studiów rolniczych i przeniósł się na naukę w Technicznej Akademii Wojskowej w Mödling, znajdującej się w pobliżu Wiednia. Po ukończeniu edukacji został przydzielony jako leutnant do Pułku Armat Polowych Nr 30 w Przemyślu. Z dniem 1 stycznia 1912 roku mianowano go chorążym rezerwy artylerii, a 1 listopada 1913 roku awansowano na porucznika, kontynuując służbę w jednostce.

W obliczu wybuchu I wojny światowej, pułk Mariana Gawła wyruszył na front w sierpniu 1914 roku. Po miesiącu intensywnych działań bojowych, 30 sierpnia 1914 roku, odniósł poważne rany w nogę. Spędził następne 10 miesięcy w szpitalu, aż do lipca 1915 roku. Został awansowany na nadporucznika w artylerii polowej i górskiej 1 maja 1915 roku. W połowie tego samego roku, ochotniczo zgłosił się do służby w C. K. Lotnictwie, podejmując szkolenie jako obserwator lotniczy w stopniu porucznika.

Już od 2 sierpnia 1915 roku miał przydział jako obserwator w eskadrze (Fliegerkompagnie) Flik 5 na froncie serbskim, gdzie brał udział w odważnych misjach rozpoznawczych nad Belgradem. Od maja do lipca 1916 roku przeszedł szkolenie w pilotażu w Niemczech, a następnie zrealizował dodatkowy kurs w Wiener Neustadt. W 1916 roku przesunięto go jako pilota polowego (Feldpilot), a jako dowódca plutonu eskadry Flik 36 na froncie rumuńskim odniósł swoje największe sukcesy. Wykonywał zarówno loty rozpoznawcze, jak i bombowe, używając samolotów Hansa-Brandenburg C.I.

W dniu 25 listopada 1916 roku, jako pilot, zestrzelił rumuński samolot Farman w pobliżu wsi Ulmuleț, co stanowiło jeden z pierwszych triumfów powietrznych na tym froncie. W uznaniu tego wyczynu został odznaczony Orderem Korony Żelaznej III klasy oraz niemieckim Krzyżem Żelaznym II klasy. 2 kwietnia 1917 roku, w ramach dalszych działań, zestrzelił kolejny samolot w rejonie dunajskiego portu Braiła. Na froncie rumuńskim służył do 22 kwietnia 1917 roku.

W maju 1917 roku rozpoczął kurs pilotażu myśliwskiego w Wiener Neustadt, a następnie od czerwca 1917 roku służył na froncie włoskim w eskadrze Flik 32, prowadząc działania jako szef pilotów. Z dniem 1 stycznia 1918 roku przydzielono go jako szefa pilotów w Flik 41/J, pod dowództwem znanego asa lotniczego Godwina Brumowskiego, na froncie włoskim. Niestety, pod koniec lutego 1918 roku, w wyniku poważnego wypadku lotniczego, odniósł ciężkie rany, które praktycznie wyeliminowały go z czynnej służby aż do końca wojny.

Od maja 1918 roku działał jako pilot kontrolny, a następnie, od sierpnia do października, pełnił rolę komendanta grupy zajmującej się odbiorem sprzętu lotniczego na lotnisku Wiedeń-Aspern. W trakcie służby w C. K. Lotnictwie, Marian wykonał około 130 lotów bojowych i odniósł przynajmniej dwa zwycięstwa powietrzne, kończąc wojnę w stopniu nadporucznika.

Na początku listopada 1918 roku zgłosił się do formującego się polskiego lotnictwa w Krakowie, gdzie został referentem lotniczym w IV Oddziale Sztabu Generalnego. Dekretem Naczelnego Wodza Józefa Piłsudskiego z 2 grudnia 1918 roku, uzyskał przyjęcie do Wojska Polskiego oraz potwierdzenie stopnia porucznika. Następnie w lutym 1919 roku został mianowany pilotem Wojsk Polskich. Jako kapitan był zastępcą dowódcy Wojsk Lotniczych, ppłk. Hipolita Łossowskiego.

W kwietniu 1919 roku udał się do Paryża w związku z misją wojskową zakupów, gdzie uczestniczył w nabywaniu sprzętu dla polskiego lotnictwa. Po powrocie do Polski, w październiku 1920 roku, objął obowiązki w Oddziale Naczelnej Kontroli Wojskowej. Zatwierdzony 18 marca 1921 roku w stopniu majora, został przeniesiony do 2 pułku lotniczego. W listopadzie 1921 roku, bez jasnych przyczyn, przeszedł na stan nieczynny.

W 1922 roku był komisarzem nadzwyczajnym w Lwowie, a następnie w 1923 roku znowu w 2 Pułku Lotniczym. 31 października 1924 roku przeszedł do rezerwy. Od 1924 roku jako major rezerwy był przyporządkowany do 2 pułku lotnictwa. W 1934 roku, jako major rezerwy, związany był z 6 pułkiem lotniczym we Lwowie, zajmując pierwsze miejsce na liście starszeństwa oficerów rezerwy w korpusie oficerów aeronautyki.

Po przejściu do rezerwy, Marian osiedlił się w Lwowie, gdzie na początku lat 20. zamieszkał przy ul. Kopernika 3. Aktywnie zaangażował się w polski ruch automobilizmu, uczestnicząc w organizacjach samochodowych w Małopolsce, jak również angażując się w sport samochodowy. Brał udział w rajdach, w tym w czerwcowym Rajdzie Krajoznawczym Małopolskiego Klubu Automobilowego, w którym zajął 9. miejsce. W styczniu 1936 roku zdobył jedyną polską reprezentację w międzynarodowym rajdzie do Monte Carlo, a w 1937 roku zdobył jedno z pierwszych miejsc w zawodach jednodniowych, organizowanych przez Automobilklub. Był uznawany za jednego z najbardziej znanych rajdowców w Polsce.

Marian kierował firmą Towarzystwo Sprzedaży Samochodów, a do końca życia pełnił funkcję dyrektora biura sprzedaży „Polskiego Fiata” w rejonie warszawskim. Będąc osobą stanu wolnego, 26 czerwca 1923 roku oświadczył publicznie, że zrywa z Kościołem rzymskokatolickim. Tragiczne wydarzenia miały miejsce 16 listopada 1937 roku, kiedy to w jego mieszkaniu przy ulicy Smolnej (lub ulicy Smoczej) 32 w Warszawie zakończył swoje życie strzałem z broni palnej. Według doniesień prasowych, przyczyną jego tragicznego czynu miał być silny kryzys nerwowy, powiązany z rzekomym załamaniem finansowym.

Ordery i odznaczenia

Marian Gaweł był odznaczonym wojskowym, który zdobył liczne nagrody i wyróżnienia. Jego osiągnięcia zostały docenione zarówno przez Austro-Węgierskie, jak i inne instytucje.

  • Order Korony Żelaznej III klasy z dekoracją wojenną oraz z mieczami, przyznany w 1917 roku,
  • Krzyż Zasługi Wojskowej III klasy z dekoracją wojenną, przyznany w 1915 roku, oraz z mieczami, nadany przed 1918 rokiem,
  • Srebrny Medal Zasługi Wojskowej na wstążce Krzyża Zasługi Wojskowej, z mieczami, nadany 7 stycznia 1918 roku,
  • Brązowy Medal Zasługi Wojskowej na wstążce Krzyża Zasługi Wojskowej, przyznany przed 1916 rokiem, oraz z mieczami, nadany przed 1918 rokiem,
  • Krzyż Pamiątkowy Mobilizacji 1912–1913, przyznany w 1913 roku,
  • Odznaka Pilota Polowego – dożywotnio,
  • Najwyższe pochwalne uznanie, otrzymane w 1916 roku,
  • Najwyższe pochwalne uznanie z jednoczesnym przyznaniem mieczów, nadane w 1918 roku.

W dodatkowych odznaczeniach, Gaweł otrzymał również:

  • Krzyż Żelazny II klasy, przyznany w 1916 roku.

Przypisy

  1. Ś. p. major Marian Gaweł. „Codzienna Gazeta Handlowa”. Nr 267, s. 8, 21-22.11.1937 r.
  2. Samobójstwo znanego automobilisty. „Express Poranny”. Nr 319, s. 1, 17.11.1937 r.
  3. Samobójstwo dyrektora fabryki. „Orędownik Ostrowski”. Nr 105, s. 2, 19.11.1937 r.
  4. Samobójstwo przemysłowca. „Kurier Warszawski”. Nr 316, s. 5, 17.11.1937 r.
  5. Z miasta. Samobójstwo. „Kurier Warszawski”. Nr 318, s. 5, 19.11.1937 r.
  6. Księga chrztów 1882–1892. Parafia rzymskokatolicka w Sanoku, s. 223.
  7. Kronika. Z kroniki żałobnej. „Tygodnik Ziemi Sanockiej”. Nr 42, s. 3, 12.10.1913 r.
  8. Dziennik Urzędowy. Rozmaite obwieszczenia. „Gazeta Lwowska”. Nr 119, s. 8, 27.05.1909 r.
  9. Nekrolog. „Ilustrowany Kurier Codzienny”. Nr 205, s. 6, 26.07.1935 r.
  10. Bronisław Gaweł. gedanopedia.pl. [dostęp 03.10.2017 r.]
  11. Andrzej Olejko: Lotnicze tradycje Bieszczadów. Krosno: Ruthenus, 2011 r.
  12. Księga aktów zejść rzym.-kat. Sanok 1878–1904. T. H. Sanok: Parafia Przemienienia Pańskiego w Sanoku, s. 53.
  13. Ranglisten des Kaiserlich und Königlichen Heeres 1916. Wiedeń: 1916, s. 647.
  14. Ranglisten des Kaiserlich und Königlichen Heeres 1917. Wiedeń: 1917, s. 933.
  15. Rocznik Oficerski 1924, s. 852, 870.
  16. Rocznik Oficerski Rezerw 1934, s. 159, 671.
  17. Wyniku Rajdu Krajoznawczego Małopolskiego Klubu Automobilowego o Puchar „Lwowskiego Kurjera Porannego” odbytego w dniach od 28 do 30.06.1929 r. „Gazeta Handlowa–Gazeta Automobilowa”. Nr 158, s. 5, 13.07.1929 r.
  18. Roczniki Oficerskie 1923, s. 930.
  19. Kriegsauszeichnungen im Heere. „Grazer Tagblatt”. Nr 61, s. 5, 03.03.1917 r.
  20. Notizen. „Allgemeine Automobil-Zeitung”. Nr 11, s. 37, 18.03.1917 r.
  21. Auszug aus dem Verordnungsblatte Nr. 43 und 44 für das k. u. k. Heer vom 27.03.1915 r. „Feldblatt”. Nr 149, s. 2, 28.03.1915 r.
  22. Auszug aus dem Verordnungsblatte Nr. 4 für das k. u. k. Heer vom 07.01.1918 r. „Feldblatt”. Nr 1164, s. 3, 07.01.1918 r.

Oceń: Marian Gaweł

Średnia ocena:4.9 Liczba ocen:18