Marian Stanisław Gaweł, urodzony 10 września 1889 roku w Sanoku, to postać zasługująca na uwagę w dziejach polskiego lotnictwa i motoryzacji. W swojej karierze pełnił funkcję majora pilota w Wojsku Polskim II Rzeczypospolitej, co świadczy o jego umiejętnościach i zaangażowaniu w służbę wojskową.
Oprócz działalności wojskowej, Gaweł był także kierowcą rajdowym, co podkreśla jego pasję do motoryzacji oraz talent za kierownicą. Poza tym był aktywnym pracownikiem i działaczem w branży samochodowej, co ukazuje jego wszechstronność i wpływ na rozwój motoryzacji w Polsce w tamtych latach.
Jego życie zakończyło się 16 listopada 1937 roku w Warszawie, pozostawiając po sobie nie tylko wspomnienia związane z jego osiągnięciami, ale także inspirację dla przyszłych pokoleń kierowców i pilotów.
Życiorys
Marian Gaweł przyszedł na świat 10 września 1889 roku w Sanoku. Był synem dr. Jana Gawła, adwokata, oraz Marii Magdaleny Bilińskiej, która była córką Ludwika i Sabiny Pieniążek. W jego rodzinie zrodzili się również: Emil (1876-1921, adwokat), Bronisław (ur. 1879, zm. prawdopodobnie 1939, nauczyciel), a także Józef, jeden z bliźniaków, urodzony i zmarły 30 marca 1882 roku. Drugi z bliźniaków, Władysław Zygmunt, również urodził się 30 marca 1882, ale zmarł 14 maja tego samego roku. W rodzinie był także Stanisław (1883-1951, duchowny rzymskokatolicki, kapelan wojskowy), Janina Maria (1886-1972) oraz Leonard (1893-1954).
W wieku dziewiętnastu lat Marian podjął naukę w Akademii Rolniczej w Dublanach. Przez pewien czas pracował na roli. Od października 1909 roku odbywał służbę wojskową jako jednoroczny ochotnik w C. K. Armii. Po zakończeniu służby, zrezygnował z kontynuacji studiów rolniczych i przeniósł się na naukę w Technicznej Akademii Wojskowej w Mödling, znajdującej się w pobliżu Wiednia. Po ukończeniu edukacji został przydzielony jako leutnant do Pułku Armat Polowych Nr 30 w Przemyślu. Z dniem 1 stycznia 1912 roku mianowano go chorążym rezerwy artylerii, a 1 listopada 1913 roku awansowano na porucznika, kontynuując służbę w jednostce.
W obliczu wybuchu I wojny światowej, pułk Mariana Gawła wyruszył na front w sierpniu 1914 roku. Po miesiącu intensywnych działań bojowych, 30 sierpnia 1914 roku, odniósł poważne rany w nogę. Spędził następne 10 miesięcy w szpitalu, aż do lipca 1915 roku. Został awansowany na nadporucznika w artylerii polowej i górskiej 1 maja 1915 roku. W połowie tego samego roku, ochotniczo zgłosił się do służby w C. K. Lotnictwie, podejmując szkolenie jako obserwator lotniczy w stopniu porucznika.
Już od 2 sierpnia 1915 roku miał przydział jako obserwator w eskadrze (Fliegerkompagnie) Flik 5 na froncie serbskim, gdzie brał udział w odważnych misjach rozpoznawczych nad Belgradem. Od maja do lipca 1916 roku przeszedł szkolenie w pilotażu w Niemczech, a następnie zrealizował dodatkowy kurs w Wiener Neustadt. W 1916 roku przesunięto go jako pilota polowego (Feldpilot), a jako dowódca plutonu eskadry Flik 36 na froncie rumuńskim odniósł swoje największe sukcesy. Wykonywał zarówno loty rozpoznawcze, jak i bombowe, używając samolotów Hansa-Brandenburg C.I.
W dniu 25 listopada 1916 roku, jako pilot, zestrzelił rumuński samolot Farman w pobliżu wsi Ulmuleț, co stanowiło jeden z pierwszych triumfów powietrznych na tym froncie. W uznaniu tego wyczynu został odznaczony Orderem Korony Żelaznej III klasy oraz niemieckim Krzyżem Żelaznym II klasy. 2 kwietnia 1917 roku, w ramach dalszych działań, zestrzelił kolejny samolot w rejonie dunajskiego portu Braiła. Na froncie rumuńskim służył do 22 kwietnia 1917 roku.
W maju 1917 roku rozpoczął kurs pilotażu myśliwskiego w Wiener Neustadt, a następnie od czerwca 1917 roku służył na froncie włoskim w eskadrze Flik 32, prowadząc działania jako szef pilotów. Z dniem 1 stycznia 1918 roku przydzielono go jako szefa pilotów w Flik 41/J, pod dowództwem znanego asa lotniczego Godwina Brumowskiego, na froncie włoskim. Niestety, pod koniec lutego 1918 roku, w wyniku poważnego wypadku lotniczego, odniósł ciężkie rany, które praktycznie wyeliminowały go z czynnej służby aż do końca wojny.
Od maja 1918 roku działał jako pilot kontrolny, a następnie, od sierpnia do października, pełnił rolę komendanta grupy zajmującej się odbiorem sprzętu lotniczego na lotnisku Wiedeń-Aspern. W trakcie służby w C. K. Lotnictwie, Marian wykonał około 130 lotów bojowych i odniósł przynajmniej dwa zwycięstwa powietrzne, kończąc wojnę w stopniu nadporucznika.
Na początku listopada 1918 roku zgłosił się do formującego się polskiego lotnictwa w Krakowie, gdzie został referentem lotniczym w IV Oddziale Sztabu Generalnego. Dekretem Naczelnego Wodza Józefa Piłsudskiego z 2 grudnia 1918 roku, uzyskał przyjęcie do Wojska Polskiego oraz potwierdzenie stopnia porucznika. Następnie w lutym 1919 roku został mianowany pilotem Wojsk Polskich. Jako kapitan był zastępcą dowódcy Wojsk Lotniczych, ppłk. Hipolita Łossowskiego.
W kwietniu 1919 roku udał się do Paryża w związku z misją wojskową zakupów, gdzie uczestniczył w nabywaniu sprzętu dla polskiego lotnictwa. Po powrocie do Polski, w październiku 1920 roku, objął obowiązki w Oddziale Naczelnej Kontroli Wojskowej. Zatwierdzony 18 marca 1921 roku w stopniu majora, został przeniesiony do 2 pułku lotniczego. W listopadzie 1921 roku, bez jasnych przyczyn, przeszedł na stan nieczynny.
W 1922 roku był komisarzem nadzwyczajnym w Lwowie, a następnie w 1923 roku znowu w 2 Pułku Lotniczym. 31 października 1924 roku przeszedł do rezerwy. Od 1924 roku jako major rezerwy był przyporządkowany do 2 pułku lotnictwa. W 1934 roku, jako major rezerwy, związany był z 6 pułkiem lotniczym we Lwowie, zajmując pierwsze miejsce na liście starszeństwa oficerów rezerwy w korpusie oficerów aeronautyki.
Po przejściu do rezerwy, Marian osiedlił się w Lwowie, gdzie na początku lat 20. zamieszkał przy ul. Kopernika 3. Aktywnie zaangażował się w polski ruch automobilizmu, uczestnicząc w organizacjach samochodowych w Małopolsce, jak również angażując się w sport samochodowy. Brał udział w rajdach, w tym w czerwcowym Rajdzie Krajoznawczym Małopolskiego Klubu Automobilowego, w którym zajął 9. miejsce. W styczniu 1936 roku zdobył jedyną polską reprezentację w międzynarodowym rajdzie do Monte Carlo, a w 1937 roku zdobył jedno z pierwszych miejsc w zawodach jednodniowych, organizowanych przez Automobilklub. Był uznawany za jednego z najbardziej znanych rajdowców w Polsce.
Marian kierował firmą Towarzystwo Sprzedaży Samochodów, a do końca życia pełnił funkcję dyrektora biura sprzedaży „Polskiego Fiata” w rejonie warszawskim. Będąc osobą stanu wolnego, 26 czerwca 1923 roku oświadczył publicznie, że zrywa z Kościołem rzymskokatolickim. Tragiczne wydarzenia miały miejsce 16 listopada 1937 roku, kiedy to w jego mieszkaniu przy ulicy Smolnej (lub ulicy Smoczej) 32 w Warszawie zakończył swoje życie strzałem z broni palnej. Według doniesień prasowych, przyczyną jego tragicznego czynu miał być silny kryzys nerwowy, powiązany z rzekomym załamaniem finansowym.
Ordery i odznaczenia
Marian Gaweł był odznaczonym wojskowym, który zdobył liczne nagrody i wyróżnienia. Jego osiągnięcia zostały docenione zarówno przez Austro-Węgierskie, jak i inne instytucje.
- Order Korony Żelaznej III klasy z dekoracją wojenną oraz z mieczami, przyznany w 1917 roku,
- Krzyż Zasługi Wojskowej III klasy z dekoracją wojenną, przyznany w 1915 roku, oraz z mieczami, nadany przed 1918 rokiem,
- Srebrny Medal Zasługi Wojskowej na wstążce Krzyża Zasługi Wojskowej, z mieczami, nadany 7 stycznia 1918 roku,
- Brązowy Medal Zasługi Wojskowej na wstążce Krzyża Zasługi Wojskowej, przyznany przed 1916 rokiem, oraz z mieczami, nadany przed 1918 rokiem,
- Krzyż Pamiątkowy Mobilizacji 1912–1913, przyznany w 1913 roku,
- Odznaka Pilota Polowego – dożywotnio,
- Najwyższe pochwalne uznanie, otrzymane w 1916 roku,
- Najwyższe pochwalne uznanie z jednoczesnym przyznaniem mieczów, nadane w 1918 roku.
W dodatkowych odznaczeniach, Gaweł otrzymał również:
- Krzyż Żelazny II klasy, przyznany w 1916 roku.
Przypisy
- Ś. p. major Marian Gaweł. „Codzienna Gazeta Handlowa”. Nr 267, s. 8, 21-22.11.1937 r.
- Samobójstwo znanego automobilisty. „Express Poranny”. Nr 319, s. 1, 17.11.1937 r.
- Samobójstwo dyrektora fabryki. „Orędownik Ostrowski”. Nr 105, s. 2, 19.11.1937 r.
- Samobójstwo przemysłowca. „Kurier Warszawski”. Nr 316, s. 5, 17.11.1937 r.
- Z miasta. Samobójstwo. „Kurier Warszawski”. Nr 318, s. 5, 19.11.1937 r.
- Księga chrztów 1882–1892. Parafia rzymskokatolicka w Sanoku, s. 223.
- Kronika. Z kroniki żałobnej. „Tygodnik Ziemi Sanockiej”. Nr 42, s. 3, 12.10.1913 r.
- Dziennik Urzędowy. Rozmaite obwieszczenia. „Gazeta Lwowska”. Nr 119, s. 8, 27.05.1909 r.
- Nekrolog. „Ilustrowany Kurier Codzienny”. Nr 205, s. 6, 26.07.1935 r.
- Bronisław Gaweł. gedanopedia.pl. [dostęp 03.10.2017 r.]
- Andrzej Olejko: Lotnicze tradycje Bieszczadów. Krosno: Ruthenus, 2011 r.
- Księga aktów zejść rzym.-kat. Sanok 1878–1904. T. H. Sanok: Parafia Przemienienia Pańskiego w Sanoku, s. 53.
- Ranglisten des Kaiserlich und Königlichen Heeres 1916. Wiedeń: 1916, s. 647.
- Ranglisten des Kaiserlich und Königlichen Heeres 1917. Wiedeń: 1917, s. 933.
- Rocznik Oficerski 1924, s. 852, 870.
- Rocznik Oficerski Rezerw 1934, s. 159, 671.
- Wyniku Rajdu Krajoznawczego Małopolskiego Klubu Automobilowego o Puchar „Lwowskiego Kurjera Porannego” odbytego w dniach od 28 do 30.06.1929 r. „Gazeta Handlowa–Gazeta Automobilowa”. Nr 158, s. 5, 13.07.1929 r.
- Roczniki Oficerskie 1923, s. 930.
- Kriegsauszeichnungen im Heere. „Grazer Tagblatt”. Nr 61, s. 5, 03.03.1917 r.
- Notizen. „Allgemeine Automobil-Zeitung”. Nr 11, s. 37, 18.03.1917 r.
- Auszug aus dem Verordnungsblatte Nr. 43 und 44 für das k. u. k. Heer vom 27.03.1915 r. „Feldblatt”. Nr 149, s. 2, 28.03.1915 r.
- Auszug aus dem Verordnungsblatte Nr. 4 für das k. u. k. Heer vom 07.01.1918 r. „Feldblatt”. Nr 1164, s. 3, 07.01.1918 r.
Pozostali ludzie w kategorii "Wojsko i służby mundurowe":
Ludwik Krempa | Józef Lubowiecki | Antoni Żubryd | Bruno Olbrycht | Stefan Grzyb | Mieczysław Granatowski | Wiesław Wolwowicz | Edward Kubrak | Stanisław Szuber | Kazimierz Fuhrman | Michał Serednicki | Jan Drwięga | Zygmunt Bezucha | Kazimierz Stoy | Jarosław Hnizdur | Józef Oczkowicz (1897–1955) | Leon Wzorek | Janina Żubryd | Johann Ritter von Friedel | Feliks StramikOceń: Marian Gaweł