UWAGA! Dołącz do nowej grupy Sanok - Ogłoszenia | Sprzedam | Kupię | Zamienię | Praca

Miejska Komunikacja Samochodowa w Sanoku


Miejska Komunikacja Samochodowa w Sanoku Sp. z o.o. jest kluczowym elementem systemu transportu zbiorowego w tym regionie. Spółka ta została założona jako część Sanockiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej (SPGK) i specjalizuje się w obsłudze pasażerskiego miejskiego transportu.

Siedziba MKS znajduje się w Sanoku, przy ulicy Jana Pawła II 59, która leży w malowniczej dzielnicy Wójtostwo.

Organizacja ta odgrywa istotną rolę w ułatwianiu podróży mieszkańcom oraz turystom, zapewniając dostępność i komfort w codziennym poruszaniu się po mieście. Zróżnicowana oferta usług oraz nowoczesna flota pojazdów przyczyniają się do podnoszenia jakości transportu publicznego w Sanoku.

Historia

Historia komunikacji miejskiej w Sanoku rozpoczęła się 1 października 1957 roku, gdyż to wtedy na potrzeby mieszkańców miasta uruchomiono pierwszą tego typu usługę w regionie południowo-wschodnim. W 1983 roku, w 25-lecie działalności, przedsiębiorstwo dysponowało flotą składającą się z 50 autobusów, obsługujących codziennie 37 linii, w tym 15 miejskich, co przekładało się na około 800 kursów dziennie. W tym samym roku roczna liczba przewożonych pasażerów przekraczała 14 milionów.

Początek września 1983 roku przyniósł również oddanie do użytku zajezdni autobusowej, co stanowiło ważny krok w rozwoju miejskiej komunikacji. Zmiany zauważalne były także w latach 80. XX wieku, kiedy to Miejska Komunikacja Samochodowa dysponowała flotą liczącą ponad 80 autobusów i obsługiwała 45 linii autobusowych, w tym 20 linii podmiejskich.

Sieć komunikacyjna docierała do takich miejscowości jak Brzozów (linia 43, około 23 km), Lesko (linia 45, około 15 km), Brzozowiec (linia 19, około 23 km), Tokarnia (linia 18, około 24 km), a także do popularnej turystycznie Soliny (około 32 km).

Jedną z bardziej istotnych zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej miała miejsce we wrześniu 2012 roku, kiedy to wprowadzono nowy rozkład jazdy, zastępując tym samym przestarzały harmonogram, który obowiązywał od 1980 roku. Poniżej przedstawiono rozkład jazdy, który funkcjonował do września 2012 roku.

Obecne linie

Miejska Komunikacja Samochodowa w Sanoku oferuje obecnie 16 regularnych linii autobusowych. W dniu 1 września 2012 roku wprowadzono nowy rozkład jazdy, który uwzględniał zmiany w siatce połączeń. Te modyfikacje były wymuszone przez rosnące koszty utrzymania transportu miejskiego oraz spadającą liczbę pasażerów korzystających z usług komunikacji publicznej.

W 2011 roku strata finansowa MKS wyniosła 1,5 miliona złotych, a wydatki na komunikację miejską są pokrywane z budżetu miasta. Do tej pory w godzinach szczytu z usług korzystało 20 autobusów, ale po reorganizacji ich liczba zmniejszyła się do 15. Ponadto, z liczby 18 linii, która funkcjonowała wcześniej, pozostawiono jedynie 10. Wprowadzono również nowy bilet 30-minutowy.

Pomimo zmniejszenia liczby linii i kursów, dostępność komunikacyjna nie uległa zmianie. W wrześniu 2019 roku miały miejsce znaczące zmiany w kursowaniu autobusów MKS. Na mapie transportowej pojawiły się nowe linie: 3A, 4A oraz 50A. Utworzono także nowy przystanek na świeżo wybudowanym Dworcu Autobusowym.

1 września 2020 roku wprowadzono linię 18, która kursuje na trasie Sanok – Bukowsko – Wola Piotrowa, łącząc Sanok z gminą Bukowsko. Następnie, 17 maja 2021 roku, uruchomiono linię 19, która spaja miasta Sanok, Bukowsko oraz Zarszyn. Warto dodać, że porozumienia międzygminne dotyczące obu linii obowiązują do 31 grudnia 2026 roku.

Tabor

W skład flot samochodowych Miejskiej Komunikacji Sanok wchodzą nowoczesne autobusy, które znacząco wpływają na jakość transportu publicznego. Trzon tego taboru stanowią pojazdy Autosan Sancity 12LF CNG, których liczba wynosi osiem. Zakup tych autobusów miał miejsce w 2019 roku, a towarzyszyły im trzy sztuki modeli Sancity 10LF. Początkowo planowano ich dostawę na październik 2018 roku, jednak z powodu opóźnień producenta, realizacja miała miejsce dopiero w maju 2019 roku. Z uwagi na te problemy, przewoźnik był zmuszony zakupić wcześniejsze, używane autobusy.

W związku z powyższym, w październiku 2018 roku nabyto Mercedesy O530 Citaro od PKM Sosnowiec, które były z lat 2002 i 2003. Te pojazdy zastąpiły starsze modele marki Autosan, takie jak A1010M i H9-35. Warto zauważyć, że samochody sanockie wyróżniają się trzycyfrowymi numerami taborowymi, które zaczynają się od cyfry 2. Ostatnia zmiana w systemie numeracji miała miejsce w listopadzie 2003 roku, kiedy to zrezygnowano z numeracji rozpoczynającej się od zera.

Rodzaj autobusuData eksploatacji_Ilość
Autosan Sancity 12LE2011_5
Mercedes-Benz O5302018_8
Autosan Sancity 10LF2019_3
Autosan Sancity 12LF CNG2019_8
Irisbus Citelis 10.5M CNG2021_2
Łączna liczba pojazdów26
Procent autobusów niskopodłogowych w flocie100%

Przypisy

  1. Portal, Sanok: Nowe połączenia autobusowe do Bukowska i Woli Piotrowej [dostęp 31.05.2021 r.]
  2. DominikaD. Czerwińska, Nowe połączenia autobusowe MKS [online], Tygodnik Sanocki, 28.04.2021 r. [dostęp 31.05.2021 r.]
  3. Dworzec oficjalnie otwarty! „Wygląda atrakcyjnie” (VIDEO, SONDA) [online], Portal Esanok.pl | Telewizja Sanok – Aktualności – Ogłoszenia – [dostęp 05.10.2019 r.]
  4. SANOK: Nowe MKS-y z Autosanu. Wygodne foteliki, cichutko się jedzie. Super! (SONDA VIDEO) [online], Portal Esanok.pl | Telewizja Sanok – Aktualności – Ogłoszenia – [dostęp 05.10.2019 r.]
  5. Zmiany w rozkładzie jazdy MKS – SPGK Sanok- Sanockie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. [online] [dostęp 05.10.2019 r.]
  6. Kontakt. spgk.com.pl. [dostęp 14.08.2017 r.]
  7. a b c d Zajezdnia autobusowa w Sanoku – gotowa. „Nowiny”, s. 1, Nr 208 z 03-04.09.1983.

Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":

Sanok Rubber Company | Automet | PBS Finanse | Ciarko | Autosan

Oceń: Miejska Komunikacja Samochodowa w Sanoku

Średnia ocena:4.54 Liczba ocen:6