Automet


Automet to rodzinne przedsiębiorstwo, które ma swoją siedzibę w Sanoku. Specjalizuje się w projektowaniu i produkcji elementów wykonanych z tworzyw sztucznych. Jego produkty są wykorzystywane w wielu istotnych branżach, takich jak przemysł motoryzacyjny, medyczny, meblarski czy wojskowy.

Oprócz działalności związanej z tworzywami sztucznymi, firma zajmuje się także konwersją samochodów dostawczych, przekształcając je w mikro- i minibusy. Co więcej, od 2004 roku produkuje nadwozia autobusów klasy mini, które są montowane na podwoziach dostarczanych przez firmy zewnętrzne i oferowane pod własną marką.

Przez lata działalności, Automet ewoluował i w grudniu 2007 roku został przekształcony w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, co przyczyniło się do dalszego rozwoju oraz umocnienia pozycji na rynku.

Historia

Historia działań firmy sięga 1990 roku, kiedy to funkcjonowała pod nazwą Warsztat Mechaniczno-Stolarski. Z kolei od 1994 roku firma znana jest jako „AUTOMET inż. Józef Leśniak”. Jej założycielem jest inż. Józef Leśniak, który wcześniej przez wiele lat pełnił funkcję szefa biura konstrukcyjnego w firmie Autosan. Od 1995 roku specjalizuje się w produkcji elementów z tworzyw sztucznych przeznaczonych dla autobusów, w tym fragmentów zewnętrznego poszycia, siedzeń pasażerskich i innych elementów wykończeniowych.

W ciągu lat współpracowała z wieloma renomowanymi firmami, takimi jak Autosan, Czerkasskij Awtobus (marka Bogdan) na Ukrainie oraz NABI w Stanach Zjednoczonych. Oprócz produkcji dla sektora autobusowego, Automet zajmuje się również wytwarzaniem elementów z tworzyw sztucznych dla branży motoryzacyjnej, medycznej, meblarskiej oraz dla wojska. Program produkcyjny firmy obejmuje ponad 5 tysięcy różnych elementów.

W 1999 roku utworzono biuro konstrukcyjne, które zajmuje się projektowaniem produktów oraz tworzeniem prototypów. Wykorzystywane jest specjalistyczne oprogramowanie CAD/CAM Pro Engineer. W tym czasie zainicjowano również produkcję foteli autobusowych na własną skalę. W roku 2001 firma rozszerzyła swoją ofertę o produkcję elementów wykończeniowych wnętrz pojazdów oraz zabudów minibusów oparte na pojazdach Iveco, Mercedes-Benz i Volkswagen. Później zaczęto wykonywać własne konwersje furgonów na autobusy.

Przez pierwsze lata XXI wieku, Automet wyspecjalizował się w konwersjach furgonów na minibusy, wykorzystując modele takie jak Iveco Daily, Mercedes-Benz Sprinter oraz Volkswagen Crafter. Na początku firma korzystała głównie z używanych pojazdów dostarczonych przez klientów. W 2004 roku na przykład, około 120 spośród 188 wykonanych pojazdów bazowało na takich modelach. W miarę upływu lat udział nowych pojazdów wzrastał do połowy ogółu modeli konwertowanych przez Automet.

W 2004 roku powstał prototyp minibusu o nazwie Automet Feniks, który miał długość 8,2 m i mógł pomieścić aż 34 pasażerów, z czego 26 na miejscach siedzących. W kolejnym roku zaprezentowano go na targach Transexpo 2005 w Kielcach. Zainstalowany silnik spełniał normy Euro 3, co czyniło go odpowiednim do użytku miejskiego, jednak ograniczenia w przepustowości sprawiły, że nie zdobył popularności.

Kolejnym modelem, który w 2004 roku zadebiutował, był Automet Apollo, mały autobus międzymiastowy na podwoziu Mercedes-Benz Atego. W 2006 roku rozpoczęto jego seryjną produkcję, a model ten jest cały czas doskonalony. Większość elementów tworzyw sztucznych produkowanych w Apollo pochodzi z własnych linii produkcyjnych.

Ze względu na wymagania homologacyjne, Automet Apollo był w Polsce sprzedawany jedynie w pojedynczych sztukach do 2008 roku. W międzyczasie rozwijano też eksport do krajów Unii Europejskiej oraz na Ukrainę. Początkowa zdolność produkcyjna Apollo wynosiła zaledwie 12 sztuk rocznie, co nie zaspokajało rynku, ale po adaptacji nowej hali w 2008 roku, zdolności produkcyjne wzrosły dwukrotnie.

Pod koniec 2010 roku powstał prototyp nowego autokaru Automet Apollo 970.28 HD, o długości 9,8 m, który na razie nie zdobył jeszcze homologacji. Z kolei w 2011 roku na targach Transexpo zaprezentowano model Automet Jupiter bazujący na Mercedes-Benz O813 Vario, który może pomieścić 33 pasażerów.

Obecnie „Automet” dysponuje 14 wydziałami produkcyjnymi, operując na powierzchni 10 tys. m², gdzie wytwarzane są elementy z różnych tworzyw sztucznych, takich jak ABS, PVC, PP czy PMMA. Produkcja zabudów autobusowych w minionych latach przedstawiała się następująco:

  • 2004 – 188 sztuk,
  • 2005 – 225 sztuk,
  • 2006 – 199 sztuk,
  • 2007 – 210 sztuk,
  • 2008 – około 212 sztuk.

Aktualne zatrudnienie w firmie wynosi około 230 pracowników. Dzięki swoim osiągnięciom Automet stał się trzecim co do wielkości producentem zabudów autobusowych w Polsce, zaraz po CMS Auto i M&P AutoCuby S.C. Firma uzyskała również dwukrotnie tytuł „Przedsiębiorstwo Fair Play”, ostatni raz w 2007 roku.

Od 2008 roku przedstawicielem Automet na rynkach Beneluxu jest firma „Automet Benelux bvba” z siedzibą w Kortrijk, która aktywnie uczestniczyła w targach Busworld 2009.

Program produkcyjny

Autobusy

W ofercie firmy Automet znajdują się różnorodne pojazdy, które odpowiadają na potrzeby transportu publicznego oraz prywatnego. Wśród modeli znalazły się:

  • Automet Apollo 970.24 – to model typu kombi, który bazuje na sprawdzonej platformie Mercedes-Benz Atego,
  • Automet Apollo 970.28 HD – autokar przeznaczony na bazie Mercedes-Benz Atego, który zapewnia wygodę i bezpieczeństwo podróży.

Konwersji furgonów na autobusy lokalne/kombi

Automet przeprowadza również konwersje furgonów na modele lokalne oraz kombi. Wśród proponowanych rozwiązań znajdują się:

  • Daily 50C13/15 – lokalny pojazd bazujący na modelu Iveco Daily 50C13/50C15,
  • Daily 65C15 – lokalny autobus oparty na Iveco Daily 65C15,
  • Sprinter – kombi na bazie Mercedes-Benz Sprinter,
  • Vario – model lokalny bazujący na Mercedes-Benz Vario,
  • Automet Jupiter – międzymiastowy autobus, który korzysta z podzespołów Mercedes-Benz Vario,
  • LT46 – model miejski oparty na platformie VW LT46,
  • Crafter 50 – kombi typu Volkswagen Crafter.

Nagrody i wyróżnienia

Automet zdobył liczne nagrody i wyróżnienia, które podkreślają jego znaczenie oraz osiągnięcia w rynku. Poniżej przedstawiamy kluczowe wyróżnienia, jakie firma otrzymała w swojej historii:

  • Nagroda VII Targów Polexport w Królewcu: 17 maja 2002,
  • Złota Odznaka oraz tytuł Lidera Województwa Podkarpackiego, przyznane w konkursie na najlepsze firmy regionu przez Izbę Przemysłowo-Handlową w Rzeszowie (październik 2003),
  • Produkt Roku Ziemi Sanockiej,
  • Lider Przedsiębiorczości – nagroda dla prezesa Autometu, Józefa Leśniaka, zdobyta podczas I Sanockiego Forum Gospodarczego w 2019 roku.

Przypisy

  1. Rektor Uczelni z tytułem „Lider Przedsiębiorczości”. up-sanok.edu.pl, 08.11.2019 r. [dostęp 17.12.2022 r.]
  2. Liderzy Przedsiębiorczości. sanok.pl, 08.11.2019 r. [dostęp 17.12.2022 r.]
  3. Automet ma już ponad 25 lat [online], infobus.pl [dostęp 26.03.2018 r.]
  4. Aleksander Kierecki: Polskie firmy na Busworld 2009. InfoBus, 10.11.2009 r. [dostęp 11.11.2009 r.]
  5. Zbigniew Osenkowski. Kalendarium sanockie 2001–2004. „Rocznik Sanocki”. IX, s. 429, 2006 r. Towarzystwo Przyjaciół Sanoka i Ziemi Sanockiej. ISSN 0557-2096.
  6. Zbigniew Osenkowski. Kalendarium sanockie 2001–2004. „Rocznik Sanocki”. IX, s. 439, 2006 r. Towarzystwo Przyjaciół Sanoka i Ziemi Sanockiej. ISSN 0557-2096.
  7. Zbigniew Osenkowski. Kalendarium sanockie 2001–2004. „Rocznik Sanocki”. IX, s. 442, 2006 r. Towarzystwo Przyjaciół Sanoka i Ziemi Sanockiej. ISSN 0557-2096.

Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":

PBS Finanse | Ciarko | Autosan | Miejska Komunikacja Samochodowa w Sanoku | Sanok Rubber Company

Oceń: Automet

Średnia ocena:4.77 Liczba ocen:5