Sanok to kluczowa stacja kolejowa, zlokalizowana w mieście Sanok, które znajduje się w malowniczym województwie podkarpackim w Polsce.
Stacja ta odgrywa istotną rolę w sieci transportu kolejowego tego regionu, korzystając z połączeń krajowych i umożliwiając mieszkańcom oraz turystom łatwy dostęp do różnych kierunków.
Ruch pasażerski
Na stacji kolejowej w Sanoku odbywa się intensywny ruch pasażerski, a poniżej przedstawiamy szczegółowe dane dotyczące liczby pasażerów korzystających z usług tej stacji.
Rok | Liczba pasażerów na dobę |
---|---|
2017 | 10-19 |
2022 | 50-99 |
Historia
Budynek stacji kolejowej, wzniesiony przez władze C.K. Austro-Węgier, został otwarty w 1884 roku, z myślą o nowej linii w ramach Kolei Transwersalnej. Pierwszy pociąg dotarł na stację latem tego samego roku.
Na przestrzeni lat, stanowisko naczelnika stacji piastowali różni oficerowie, w tym Wilhelm Stehlik, Juliusz Stampf’l oraz inż. Feliks Wodziczko, którzy wnieśli swój wkład w rozwój infrastruktury. Około 1913 roku powstała ulica Kolejowa, prowadząca do dworca.
W 1917 roku stacja stała się węzłem komunikacyjnym, obsługującym trzy trasy pociągów, takimi jak Stróże – Nowy Zagórz, Iwonicz – Sanok oraz Sanok – Chyrów. Po I wojnie światowej, od 19 lutego 1919 roku, komendantem dworca został ppor. Czesław Jamka, co oznaczało nową jakość zarządzania tym ważnym punktem transportowym.
W 1931 roku, wzdłuż ulicy Dworcowej, pojawiły się budynki kolejowe, w tym dom kolei państwowych oraz inne obiekty związane z działalnością transportową. Po II wojnie światowej kolejowe bocznice były wykorzystywane przez Fabrykę Wagonów oraz Stomil.
10 września 1967 roku, dworzec autobusowy PKS został przeniesiony przed budynek stacji, zastępując wcześniejszą lokalizację na Placu Rewolucji Październikowej.
Modernizacja dworca miała miejsce od 1985 roku, z faktycznym rozpoczęciem prac w 1987. Remont zakończono w 1994 roku, przywracając pierwotny wygląd obiektu i otworzono go 19 maja tego samego roku.
W budynku stacji znajduje się płaskorzeźba z herbem Sanoka oraz bar „Semafor”. Od strony południowej stacji utworzono nowy dworzec autobusowy PKS, który jest połączony z dworcem kolejowym kładką.
Ta kładka, wybudowana przez Autosan, była oddana do użytku 19 lipca 1982 roku i przeszła renowację w 2001 roku, a >nowe otwarcie po unowocześnieniu miało miejsce 23 maja 2019 roku. Kładka zyskała zamkniętą formę oraz windy, co zwiększa komfort użytkowników.
W 2015 roku, budynek dworca został wpisany do gminnego rejestru zabytków. Na frontowej ścianie stacji w 2017 roku odsłonięto tablicę upamiętniającą wydarzenia związane z akcją „Wisła” oraz przymusowymi deportacjami ludności ukraińskiej.
Połączenia
Stacja kolejowa w Sanoku oferuje szereg interesujących połączeń, które codziennie ułatwiają podróże pasażerom.
- Gdynia Główna,
- Bydgoszcz Główna,
- Zagórz,
- Warszawa Centralna,
- Łupków,
- Medzilaborce.
Każde z tych połączeń zapewnia szybki dostęp do ważnych ośrodków komunikacyjnych w kraju.
Przypisy
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
- Nowy dworzec już otwarty!. sanok.pl, 23.05.2019 r. [dostęp 28.05.2019 r.]
- Otwarcie dworca multimodalnego w Sanoku. esanok.pl, 23.05.2019 r. [dostęp 04.08.2019 r.]
- Sanok, 20.06.2017 r., 11:00. lemkounion.pl, 20.06.2017 r. [dostęp 23.08.2020 r.]
- Uroczyste odsłonięcie tablicy upamiętniającej 70 rocznicę akcji "Wisła" na stacji kolejowej w Sanoku. lemkounion.pl, 20.06.2017 r. [dostęp 23.08.2020 r.]
- Lech Klimek: Treść na tablicy upamiętniającej akcję Wisła stała się powodem konfliktu. gorlice.naszemiasto.pl, 12.06.2017 r. [dostęp 27.06.2017 r.]
- Zbigniew Osenkowski. Kalendarium sanockie 2001–2004. „Rocznik Sanocki”. Tom IX, s. 421, 2006 r. Towarzystwo Przyjaciół Sanoka i Ziemi Sanockiej. ISSN 0557-2096.
- Ruszyły prace przy modernizacji dworca PKP. „Gazeta Sanocka – Autosan”, s. 2, 1-10.03.1988 r.
- Kładka nad torami oddana do użytku pasażerów. „Gazeta Sanocka – Autosan”, s. 1, Nr 8 (242) z 1-10 sierpnia 1982 r.
- Prezent dla miasta od jubilatki. „Gazeta Sanocka – Autosan”, s. 1, Nr 4 (238) z 20-30 czerwca 1982 r.
- Batalia o peron. „Nowiny”, s. 4, Nr 115 z 14 czerwca 1982 r.
- Koniec remontu dworca PKP. Nareszcie!. „Echo Sanoka”, s. 1, Nr 22 z 13 czerwca 1994 r.
- Koniec remontu dworca PKP?. „Tygodnik Sanocki”, s. 2, Nr 10 (93) z 30 czerwca 1993 r.
- Czy na dworcu kolejowym straszy?. „Tygodnik Sanocki”, s. 2, Nr 17 z 11 września 1991 r.
- Komunikat PKS. „Nowiny”, s. 5, Nr 214 z 8 września 1967 r.
- Ludwik Glatman. Nowe nazwy ulic Wielkiego Sanoka (dokończenie). „Tygodnik Ziemi Sanockiej”, s. 2, Nr 36 z 31 sierpnia 1913 r.
- Szematyzm Królestwa Galicyi i Lodomeryi z Wielkim Księstwem Krakowskiem na rok 1909. Lwów: 1909 r., s. 818.
- Szematyzm Królestwa Galicyi i Lodomeryi z Wielkim Księstwem Krakowskiem na rok 1910. Lwów: 1910 r., s. 818.
- Szematyzm Królestwa Galicyi i Lodomeryi z Wielkim Księstwem Krakowskiem na rok 1911. Lwów: 1911 r., s. 876.
- Szematyzm Królestwa Galicyi i Lodomeryi z Wielkim Księstwem Krakowskiem na rok 1912. Lwów: 1912 r., s. 869.
- Szematyzm Królestwa Galicyi i Lodomeryi z Wielkim Księstwem Krakowskiem na rok 1913. Lwów: 1913 r., s. 362.
- Szematyzm Królestwa Galicyi i Lodomeryi z Wielkim Księstwem Krakowskiem na rok 1914. Lwów: 1914 r., s. 364.
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Dworzec autobusowy przy ul. Kazimierza Lipińskiego w Sanoku | Sanok Miasto | Sanok DąbrówkaOceń: Sanok (stacja kolejowa)