Most Olchowiecki w Sanoku


Most Olchowiecki, znany również jako Most Olchowski, jest istotnym obiektem drogowym w Sanoku. Stanowi on kluczowe połączenie między centralną częścią miasta a popularnym osiedlem Olchowce.

Przez swoje strategiczne usytuowanie, most ten odgrywa ważną rolę w codziennym życiu mieszkańców, ułatwiając komunikację i transport.

Most obecny

Most Olchowiecki w Sanoku przeszedł istotne zmiany oraz modernizacje, które znacząco wpłynęły na jego funkcjonalność oraz bezpieczeństwo. 8 lutego 1974 roku rozpoczęto prace remontowe, modernizacyjne i wzmacniające konstrukcję tego ponad 170-metrowego mostu. W działania te zaangażowani byli żołnierze-saperzy z garnizonu w Rzeszowie, dowodzeni przez kapitana Romana Olesińskiego. Prace trwały łącznie zaledwie 17 dni, co pozwoliło na znaczne zwiększenie tonażu mostu, który wzrósł trzykrotnie. W ramach tych modernizacji zainstalowano nowe podpory, poręcze oraz obustronne chodniki dla pieszych, a całkowity koszt inwestycji wyniósł 250 tys. zł. Uroczyste przekazanie mostu do użytku miało miejsce 25 lutego 1974 roku.

Również latem 1989 roku most przeszedł kolejny remont, co potwierdza jego ciągłą potrzebę konserwacji i dbałości o stan techniczny. Dodatkowo, od 30 stycznia 2013 roku przeprowadzano prace związane z remontem nawierzchni drogowej mostu, co miało na celu poprawę komfortu jazdy i bezpieczeństwa użytkowników. Ważnym aspektem mostu jest także to, że przez niego przebiega droga krajowa nr 28, co czyni go istotnym elementem infrastruktury komunikacyjnej w regionie.

Stan poprzedni

W dniu 31 października 1851 roku cesarz Austrii Franciszek Józef I przybył z Leska do Olchowiec, gdzie przeszedł pieszo most, który został zbudowany w pośpiechu. Po tym wydarzeniu, wizytował on stadninę rządową, która była zarządzana przez rotmistrza Caspara Müllera.

20 maja 1869 roku Rada Miejska zatwierdziła licytację związaną z budową mostu, który miał zrealizować Ignacy Łagodzic w rejonie folwarku w Posadzie Olchowskiej. Natomiast 25 sierpnia 1900 roku zrekonstruowany most strategiczny na Sanie w Olchowcach gościł Namiestnika Galicji, Leona Pinińskiego.

W przeszłości istniał również most Olchowiecki, położony nieco wyżej, niż obecny most na Sanie. Jego budowę prowadził inżynier Henryk Stoy, a nadzór sprawował Kornel Heinrich. W 1908 roku, podczas powodzi w Sanoku, zaczęły pojawiać się krytyczne uwagi dotyczące jakości budowy mostu, który niekorzystnie wpływał na sytuację w przypadku wylewu rzeki.

Na przełomie lutego 1934 roku, z powodu kruszenia się lodu na rzece San, część drewnianego mostu na trasie Sanok-Olchowce została uszkodzona, co uniemożliwiło komunikację. Przed 1939 rokiem, na lewym brzegu rzeki istniała przystań wioślarska, która została poświęcona 21 maja 1933 roku, z okazji 25-lecia istnienia Związku Strzeleckiego na terenie Sanoka oraz ziemi sanockiej w latach 1908–1933.

Wybuch II wojny światowej w 1939 roku, w trakcie kampanii wrześniowej, doprowadził do wysadzenia mostu przez wycofujące się polskie oddziały. Jeszcze w tym samym miesiącu, nieopodal, po prawej stronie mostu (od strony Sanoka) powstał most prowizoryczny, na którym według relacji mieszkańców, odbywały się kurtuazyjne wizyty żołnierzy niemieckich oraz sowieckich z obu jego stron.

Przypisy

  1. Kolejny zabytkowy nagrobek do remontu!. esanok.pl. [dostęp 29.04.2016 r.]
  2. Remont mostu w Sanoku. esanok.pl, 31.01.2013 r. [dostęp 26.12.2015 r.]
  3. Długo i niewielkim nakładem sił? O remoncie mostu olchowieckiego. esanok.pl, 2013 r. [dostęp 26.12.2015 r.]
  4. Trwa remont mostu olchowieckiego. Za dwa tygodnie przełożenie ruchu na wyremontowany pas. esanok.pl, 2013 r. [dostęp 26.12.2015 r.]
  5. Jak pogoda dopisze, ruch dwustronny na moście olchowieckim zostanie wznowiony jeszcze w październiku. esanok.pl, 2013 r. [dostęp 26.12.2015 r.]
  6. Księga uchwał Rady miejskiej w Sanoku 31.07.1868-14.11.1870. T. II. sanockabibliotekacyfrowa.pl, s. 71-72. [dostęp 03.02.2022 r.]
  7. Zofia Chrząszczewska (red. Marta Wargo, Maja Murin-Kaczorowska): Pamiętnik Zofii Chrząszczewskiej z lat 1939-1942. ok. 2019, s. 19.
  8. Żołnierze dotrzymali słowa. Most na Sanie oddany do użytku. „Nowiny”, Nr 56, 26.02.1973 r., s. 1.
  9. Żołnierski pokaz dobrej roboty. „Nowiny”, Nr 50, 20.02.1973 r., s. 3.
  10. Maria Łapiszczak: Sanok na dawnej pocztówce i fotografii. Cz. II. Sanok: 2001, s. 25. ISBN 83-915388-1-8.
  11. Telegramy Gazety Lwowskiej. „Gazeta Lwowska”, Nr 195, 26.08.1900 r., s. 5.
  12. Powódź. „Gazeta Sanocka”, Nr 217, 15.03.1908 r., s. 1.
  13. Z kraju, Lwów. Zerwanie mostu. „Kurier Warszawski”, Nr 59, 01.03.1900 r., s. 4.
  14. Program uroczystości jubileuszu 25-lecia Z. S. w Sanoku w dniach 19-21.05.1933 r. Sanok: 1933, s. 39.
  15. Mapa Sanoka. W: Edmund Słuszkiewicz: Przewodnik po Sanoku i Ziemi Sanockiej. Sanok: 1938, s. 74.
  16. Most Olchowski w remoncie. „Gazeta Sanocka – Autosan”, Nr 22 (493), 10-20.08.1989 r., s. 1.
  17. Korespondencye. „Gazeta Przemyska”, Nr 4, 19.06.1887 r., s. 3.

Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":

Lądowisko Sanok-Szpital | Lotnisko Sanok-Baza

Oceń: Most Olchowiecki w Sanoku

Średnia ocena:4.83 Liczba ocen:18