Obwodnica Sanoka


Obwodnica Sanoka jest ważnym elementem infrastruktury drogowej, mającym na celu omijanie centrum oraz śródmieścia Sanoka. Jej budowa rozpoczęła się 29 sierpnia 2017 roku, a oficjalne otwarcie miało miejsce 31 stycznia 2020 roku. Przebieg obwodnicy jest częścią drogi krajowej nr 28, która łączy Zator z Medyką oraz krzyżuje się z inną istotną trasą, jaką jest droga krajowa nr 84, prowadząca do przejścia granicznego z Ukrainą w Krościenku.

Obwodnica znacznie poprawiła komfort podróżowania oraz zmniejszyła natężenie ruchu w centralnych rejonach miasta, co miało pozytywny wpływ na lokalnych mieszkańców oraz użytkowników dróg.

Historia

Trasa południowej obwodnicy Sanoka była już uwzględniona w Miejscowym Planie Ogólnym z 1973 roku oraz w kolejnej wersji tego planu z 1986 roku, chociaż w nieco innym przebiegu niż ten, który ostatecznie został zrealizowany. Temat budowy obwodnicy zyskał na znaczeniu i pojawił się w mediach w 1997 roku.

Roboty budowlane wykonywało konsorcjum składające się z Max Bögl Polska sp. z o.o. oraz Max Bögl Stiftung & Co. KG. Obok głównych prac drogowym, robiono również działania w obrębie samego miasta, szczególnie na ulicy Kazimierza Lipińskiego, a także na ulicach Lwowskiej i Kolejowej oraz na ulicy Krakowskiej, w rejonie skrzyżowania z drogą wojewódzką 886.

Początek obwodnicy ulokowany jest na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 28 z drogą wojewódzką nr 886 łączącą Domaradz z Sanokiem, a jej koniec zlokalizowano przy drodze krajowej DK 84, w pobliżu skrzyżowania z ulicą Łany. Cała droga ma długość około 7 km.

Inwestycja, której realizacja przewidywała stworzenie czterech skrzyżowań, czterech wiaduktów i ośmiu mostów, oszacowano na około 140 mln zł. Skomunikowanie obwodnicy z miastem będzie się odbywać poprzez zaplanowane łączniki do ronda Zdzisława Beksińskiego oraz do ulicy Leopolda Okulickiego.

Podstawowym celem budowy obwodnicy było wyprowadzenie ruchu tranzytowego z obszaru zabudowy miejskiej, co ma przyczynić się do odciążenia obecnego systemu komunikacyjnego. Planowane zmiany mają również zwiększyć przepustowość oraz prędkość ruchu tranzytowego na drogach DK28 i DK84. W Sanoku, w roku 2010, średnie dobowe natężenie ruchu na tranzytowej ulicy Krakowskiej wyniosło 24 795 pojazdów, a maksymalne zanotowane natężenie osiągnęło 29 450 pojazdów dziennie w sierpniu 2010 roku, co stanowiło absolutny rekord w całym województwie podkarpackim.

Podczas przygotowań do budowy, archeolodzy odkryli wiele stanowisk osadniczych z okresu rzymskiego. Szeroko zakrojone badania archeologiczne na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad prowadziła Fundacja Rzeszowskiego Ośrodka Archeologicznego, działająca przy Instytucie Archeologii Uniwersytetu Rzeszowskiego, aż do czerwca 2018 roku. Celem tych badań było nie tylko uratowanie zabytków osadnictwa przed zniszczeniem, ale także wzbogacenie naszej wiedzy o życiu na tym terenie oraz o wznoszonych tu domach. Koszty tych badań wyniosły 30 mln zł.

Na 19 października 2020 roku zaplanowano uroczystość poświęcenia ronda, które jest początkiem obwodnicy w Zabłotcach, a nazwano je imieniem św. Andrzeja Boboli. W 2022 roku rozpoczęto prace budowlane nad łącznikiem od obwodnicy do Ronda im. Zdzisława Beksińskiego w Sanoku, a oficjalne otwarcie tej drogi o długości 1400 m miało miejsce 6 października 2023 roku.

Przypisy

  1. Dominika Czerwińska: Łącznik obwodnicy z rondem Beksińskiego oficjalnie otwarty!. tygodniksanocki.pl, 06.10.2023 r. [dostęp 07.10.2023 r.]
  2. Dorota Mękarska: Trwa budowa łącznika do obwodnicy w Sanoku. Mieszkańcy domagają się ekranów. sanok.naszemiasto.pl, 25.02.2022 r. [dostęp 15.04.2022 r.]
  3. Obwodnica Sanoka oddana do ruchu. inzynierbudownictwa.pl, 30.01.2020 r. [dostęp 15.04.2022 r.]
  4. Rondo św. Andrzeja Boboli w Zabłotcach już poświęcone. powiat-sanok.pl, 19.10.2020 r. [dostęp 20.10.2020 r.]
  5. Interpelacja nr 7870 do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej w sprawie budowy obwodnicy miasta Sanoka, Warszawa, 14.08.2012 r.. [dostęp 21.08.2018 r.]
  6. Kiedy obwodnica południowa?. „Tygodnik Sanocki”. Nr 37 (305), 12.09.1997 r.
  7. Jerzy Winnik. Obwodnica południowa dla miasta. „Tygodnik Sanocki”. Nr 9, 17.07.1991 r.

Pozostałe obiekty w kategorii "Drogi i trasy":

Schody na skarpie staromiejskiej w Sanoku | Droga krajowa nr 84 (Polska)

Oceń: Obwodnica Sanoka

Średnia ocena:4.48 Liczba ocen:11